Інструменти
Ukrainian (UA)English (United Kingdom)Polish(Poland)German(Germany)French(France)Spanish(Spain)
П'ятниця, 18 серп. 2017

ВИБОРЧА СИСТЕМА ТА ПРЕДСТАВНИЦТВО ГРОМАД

Виборча система та представництво громад. Представницький орган повинен репрезентувати інтереси різних суспільних верств та соціальних спільнот. Вирішити проблему визначення представників конкретних суспільних груп і забезпечення суспільного розподілу електорату між ними непросто. В окремих державах діяла спеціальна система представництва окремих громад.

Подібні системи окремих виборів для представників певних громад використовували у різний час в Індії, Пакистані, на Кіпрі, Фіджі й у Зімбабве. Тут кожна окрема громада мала власні списки кандидатів і обирала до парламенту лише представників своєї громади. Здебільшого практику обрання представників певних громад перестали застосовувати, коли стало зрозуміло, що таке формування парламенту хоча й гарантує представництво різних суспільних груп, але не сприяє злагоді між ними, бо не заохочує їх до політичного діалогу.

В Індії, наприклад, спеціальне вирізнення груп виборців за колоніального режиму (мусульман, християн, сикхів та ін.) скасували після проголошення незалежності, однак залишилося резервування місць для забезпечення представництва племен і каст недоторканних, але, і від них врешті-решт відмовилися.

На Фіджі у 1970—1987 рр. виборці могли голосувати не тільки за кандидатів від своєї громади, а й за “національних” кандидатів. Незважаючи на суперечливий досвід, тут парламент обирають за окремими списками виборців корінного населення Фіджі, індіанців та “звичайних” виборців.

 

Приклад використання системи окремих списків серед сучасних демократичних країн — система факультативних окремих списків для маорі у Новій Зеландії. Як засвідчують результати виборів на пропорційній основі у Новій Зеландії 1996 р., значення системи окремого голосування втратило актуальність, оскільки за загальними списками виборців було обрано вдвічі більше представників маорі, ніж за окремими списками. На Фіджі також поступово відмовилися від застосування окремих списків на користь відкритіших виборчих змагань, щоб стимулювати розвиток багатоетнічної політичної системи.